783-1

Reklam och marknadsföring är en mycket viktig del av ett företags verksamhet. Det tar också en hel del av deras budget, så det är viktigt att allting fungerar. Om du lägger ner pengar på din reklam så förväntar du dig att få någonting tillbaka. Alla tilltag kanske inte lönar sig lika mycket, men på det stora hela ska det fungera. Affischer och gatupratare är effektiva sätt att dra uppmärksamheten till din verksamhet, men det finns en del tankar omkring dem.

Många butiker, till exempel, ställer ut gatupratare för att visa upp var de befinner sig. Skyltningen i fönstret eller på dörren kan bara ses från en vinkel, så genom att ha något på trottoaren utanför så kan du vidga synfältet för eventuella kunder.  Detta kan gärna kombineras med en ljuslåda som sticker ut från väggen och visar vad slags butik det är fråga om. Samma principer gäller naturligtvis för kontor eller andra sorters verksamheter.

Konsten att synas väl

Det handlar mycket om att synas idag. Dels ska du ha en närvaro på nätet, med en snygg hemsida och aktiva sociala nätverksprofiler. Men fortfarande så är fysisk närvaro viktig, du måste synas i verkliga livet också. Har du en butik eller ett kontor så gäller det att kunderna hittar fram. Och det handlar inte bara om de som redan känner dig, utan du vill också locka till dig förbigående eller de som kanske inte är helt säkra.  Zone Systems säljer en affischram som både är snygg och effektiv.

Affischramar är praktiska för du kan lätt byta ut innehållet. Folk vill hela tiden ha något nytt, du måste locka och skämma bort dem. Det är inget fel med det, utan är helt enkelt hur marknadsföring fungerar. Vad som har förändrats en del den senaste tiden är hur det går till väga. Idag används elektroniska hjälpmedel och skyltar i allt större utsträckning. Något som fortfarande är aktuellt är dock att ställa något utanför din butik eller verksamhet. En liten reklampelare kan den nog kallas. På den här sidan kan du köpa gatupratare som får potentiella kunder att stanna upp.

783-2

Locka till sig kunder

När du väl har fått kundernas uppmärksamhet är det upp till dig att göra resten. Har du en bra produkt eller erbjudande av tjänster så kommer resten att gå som smort. Men du kan vara hur duktig som helst. Om kunderna inte hittar fram till dig så fungerar det helt enkelt inte. Detta är anledning till att alla företag lägger ner en stor del av sina resurser på marknadsföring. De stora företagen har stora affischer, de som täcker en hel husvägg. Deras reklambilder och kampanjer syns på bussar och torg.

Men helt vanliga verksamheter kan göra en hel del för att synas. Gatupratare, internetannonser, kampanjer, företagsprodukter-  allt detta är olika delar av en helhet. Du vill att kunderna ska finna dig, och du vill kunna visa dem att du har något bra. Något som de behöver eller önskar. du kan uppfylla deras behov om de bara ger dig chansen. Visa dem var du finns så att de har en chans att se vad du har att erbjuda. Det är viktigt att söka tillstånd för sin gatupratare. Läs mer i den här artikeln i Sydsvenskan.

Viktigt att följa lagen

Det finns flera lagar som reglerar användandet av skyltar och gatupratare. Att söka tillstånd är bara en del av dem. många använder dem lite som de vill och det kan ibland bli störande. Bland annat så är det vanligt att sätta upp gatupratare eller skyltar i rondeller, längs vägkanten eller på andra ställen där många passerar. Detta kan vara distraherande och därmed påverka trafiken. Helsingborgs Dagblad skriver i denna artikel om att det ibland kan vara svårt att veta vilka regler som gäller för gatupratare.

Oavsett vad lagen säger så är det i alla fall uppenbart att gatupratare fungerar. De drar till sig uppmärksamheten och du ser hur folk hittar fram till dig. en del av dessa skyltar är tillfälliga. Det kan vara fråga om en loppmarknad eller tävling som hålls en viss dag. Andra visar på var din butik finns, kanske med dagens specialitet eller särskilda erbjudanden.

783-3

Det är dock viktigt att alltid följa lagen och inte sätta upp skyltar där de inte hör hemma. En orsak är att inte alla kan se skyltarna och att de faktiskt kan vara farliga. Det kan vara svårt för synskadade att ta sig fram i stadsmiljö på grund av gatupratare och andra hinder. Läs mer på den här sidan i Skaraborgs Allehanda. Det är tråkigt när synskadade inte vågar sig ut på gatorna på grund av olika hinder. Uteserveringar är något annat som gör det svårt för dem att ta sig fram.

Viktigt för din verksamhet

Det kan alltså vara svårt ibland att känna till vad lagen säger. Därför kan det vara bra att kontakta ditt lokala kontor så att du får alla tillstånd och den information som behövs. Naturligtvis är det inte fel att sätta upp en gatupratare. Det måste bara ske på rätt sätt och på den plats där den kan göra som mest nytta. Många är förvånade över hur väl de faktiskt fungerar.

Om du har din butik i ett turiststråk så är det extra viktigt vad du skriver på skylten. Ett antal restauranger eller butiker har text på flera olika språk. För när en person ser sitt språk så hajar de till och tittar lite extra. De kanske inte var ute efter just det som du har att erbjuda. Men nu har du fått deras uppmärksamhet och chansen att de kommer in är stor.

Satsa därför på gatupratare och andra skyltar. Låt dem arbeta tillsammans med alla dina andra tilltag för marknadsföring. konkurrensen är idag stor, speciellt inom vissa branscher. Du måste därför utnyttja alla de möjligheter som finns. En av fördelarna med en gatupratare är ju också att den inte försvinner. Du kan använda den under lång tid, med olika budskap. Det är verkligen en investering som lönar sig.