En grundläggande del av ett företags verksamhet är konverteringsoptimering. Det inkluderar flera olika faktorer men i princip så handlar det om att förvandla, eller konvertera, besökare till kunder. För det mesta så är ju målet att besökaren ska köpa något, i alla fall när det handlar om konverteringsoptimering e-handel. Men det kan också involvera andra handlingar, det viktiga är att sajten inte bara är en trevlig plats att surfa runt på.

När man har satt ord på sina mål och har något konkret att jobba mot så måste sajten anpassas till dessa mål. Detta görs bland annat genom att optimera sajten för de sökord som skulle kunna dra potentiella kunder till sidan. När de sedan anländer ska det vara enkelt för besökarna att ta sig fram. Även om de kanske inte märker det själva ska det vara lätt för dem att kunna nå fram till målet, som bör vara klart och tydligt på sidan. Man måste ta bort alla hinder som finns mellan första kontakten och det mål man satt upp. Med bra produkter och en funktionell hemsida så har man tagit första steget mot konverteringsoptimering. Om ni vill läsa mer om konverteringsoptimering så rekommenderar jag bloggarna hos t.ex ConversionXL, Optimizely och dexter agency.

ehandel2

Vid denna tidpunkt kan det vara bra att testa om teorierna håller i praktiken. Man talar därför om A/B-tester där personer får testa de olika varianterna utan att veta vilken det är. De uppför sig som helt vanliga besökare och kan därför visa upp de starkare eller svagare sidorna med optimeringen. När man samlat ihop en viss mängd data så analyseras denna och man ser vad som kan behöva ändras för en så bra konverteringsoptimering som möjligt.

Det är inte alltid så lätt att avläsa resultaten för konverteringsoptimering e-handel. Därför brukar man dela upp de stora målen i mindre, mer konkreta delmål. Även om man kanske i slutändan önskar sig fler kunder eller att de ska köpa mer saker, så kan det första steget vara att de registrera sig för nyhetsbrev eller annan form av information. Detta är något som man kan mäta- hur många besökare fyller i formuläret? Ett annat delmål kan vara att de besöker en viss sida, och att de stannar kvar där lite längre. Detta går också att mäta och kan vara ett tecken på att ens konverteringsoptimering fungerar.

Denna form av optimering är något som hela tiden måste analyseras och justeras. Det handlar ju om organisk trafik- riktiga människor som man vill nå ut till med sina produkter. Ibland har man särskilda annonser eller kampanjer som en del av sin marknadsföring, och då kan konverteringsoptimeringen kanske behöva anpassas till detta. Olika årstider kan föra med sig en viss sorts besökare, som skolavslutningar, julhelgerna eller sportlov. Hur kommer dessa att reagera på sajten och hur kan man få dem att konvertera?

Det är därför uppenbart att konverteringsoptimering är grundläggande för en lyckad e-handel. Ju fler besökare man kan få att uppnå de mål man satt, desto bättre för verksamheten. På detta sätt kan man lägga ner sina resurser på de områden där de kan göra som mest nytta. Med konkreta mål, både långsiktiga och mer överskådliga, samt en sajt som är tillrättalagd för besökarna så kommer det inte att ta lång tid innan man ser resultatet optimeringen.