154-6-1-sociala-medier-matbara-strategier

Sociala medier har länge kopplats samman med vänner och bekanta. Det är som ett stort forum där du kan umgås och utbyta både tankar och bilder. men egentligen så är dessa sociala nätverk mycket mer än bara ett ställe där du hänger med dina kompisar. Det är platsen där du kan hitta fram till olika företag, produkter, anställningar och mycket mer.

Idag måste alla företag vara aktiva på internet. En hemsida är basen för vilken verksamhet som helst, inte bara nätbutiker eller återförsäljare. Den bör vara snygg och väl organiserad. Det ska vara lätt för folk att hitta dina kontaktuppgifter och vad du har att erbjuda. Men det är just här som sociala medier kommer in i bilden. Du vill nämligen att så många besökare som möjligt hittar fram till din hemsida.

Vikten av sociala medier

All marknadsföring är baserad på en strategi. Eller borde vara det, för att inte slösa med dina begränsade resurser. Du måste hitta ett sätt att nå ut till så många personer som möjligt utan att betala allt för mycket för det. Annonser kostar pengar, likaså flygblad och företagsprodukter. De har alla sin plats, men det finns mycket du kan göra i tillägg. Samtidigt så vill du komma i kontakt med personer som är potentiella kunder, det är inte mänskligheten rent allmänt som kommer att boka in dina tjänster eller köpa dina produkter. Sociala nätverk kan vara platsen för detta. Du och dina medarbetare kan gå en kurs i sociala medier.

På sociala nätverk så kan du möta personer som hör till en viss grupp. Eller som är intresserade av en särskild sport, produkt eller hör till just den målgrupp du vänder dig till. Det är ju ofta en förgrening där om du kommer i kontakt med den första så kan du sprida dig till alla de andra. Lär dig innehållsstrategi i sociala medier hos F Nation.

154-6-2-sociala-natverk-digital-strategi

Utnyttja de sociala nätverken

Det hela börjar med en hemsida, och gärna en logo för ditt företag. Dessa ska du sedan sprida och se till att du syns på nätet. Hela tiden med länkar som pekar mot din hemsida, eller den sida du vill att folk ska besöka. Det finns flera olika sätt att åstadkomma detta, något som du får lära dig på kurserna. Men att det är en absolut nödvändighet finns det inget tvivel om. De sociala medierna är platsen där folk träffas, och därför ett ställe där du bör synas.

De flesta börjar med att skapa sig en profil på de nätverk där de vill synas. Många sprider ut sig och ser till att finnas på de största och vanligaste. En del kan bero på vad du vill sälja eller åstadkomma, eftersom vissa sociala medier är mer inriktade än andra. Men en väl underhållen profil som pekar mot din hemsida är första steget. Även inom politiken är sociala mediestrategier viktiga. Läs mer om hur olika man hanterar sociala medier på den här sidan i Dagens Nyheter.

Sedan är det dags att börja umgås med folk på nätverket. Du kan följa olika sajter, individer eller företag. Försök att fokusera på de som är inom din sfär av intresse eller verksamhetsområde. Detta kommer att göra det mer troligt att de stannar till, lyssnar och kanske går till din hemsida.

Koncentrera dina ansträngningar

Som med allt annat gäller det att ha full kontroll över vad du gör. vissa företag avsätter en dag eller två i veckan för att vara aktiva på de sociala nätverken. Det kan vara samma person, eller så är det något ni turas om att göra. Det viktiga är att vara regelbunden. Allmänheten måste kunna lita på att ni kommer att vara där vid en viss tidpunkt eller dag. Minst en gång i veckan brukar det behövas någon form av kontakt.

Men det är även viktigt att sätta upp realistiska mål. Mål som du kan mäta och vara säker på att du uppnått. Att ha en sociala media-strategi som är mätbar är viktigt för att lyckas med sitt företag. Läs mer i den här artikeln i Internetworld. Sätt allt som sker i relation till varandra. Lär dig att läsa av rapporter och uppställningar. Dessa kan ge dig en indikation om vad som fungerar allra bäst. Sociala medier är inte statiska, eftersom det handlar om riktiga personer. Istället måste du anpassa dig och följa med i strömmen.

Djupare information om sociala nätverk

Det har därför blivit vanligt med kurser och informationsmöten för att de anställda ska veta hur de kan hantera sociala medier. De allra flesta har lite mer än bara ett hum om hur de fungerar. Men det är som sagt inte det samma att kommunicera med din mormor i Umeå som att nå ut till potentiella kunder. Istället handlar det om en strategi som är väl planerad och mätbar.

Ibland kan det räcka med om en eller ett par av de anställda går på kurs. De kan sedan ha detta som sin arbetsuppgift. Lära ut en del till andra och sedan kan ni fortsätta med rotationen av ansvar. Andra väljer att lägga ut hela den sociala biten på en utomstående firma. Det finns ett antal som är specialiserade och som vet precis var du ska sätta in dina ansträngningar.

154-6-3-aktiv-online-malgrupper-sociala-medier

Väl utnyttjade resurser

För det handlar hela tiden om att hitta den där fina balansen mellan hur mycket du lägger ut i form av både pengar och tid, arbetskraft och andra resurser, samt vad du får ut av det. Ditt långsiktiga mål är att företaget ska gå framåt, att du ska tjäna pengar och växa till dig. Men längs med vägen så måste du sätta upp mindre mål. Dessa delmål ska vara väl identifierade och någorlunda lätta att mäta.

Det finns flera olika sätt att utnyttja sociala medier för att främja din verksamhet. Detta är ett relativt billigt sätt att marknadsföra dig, och även ett av de mest effektiva. Därför bör inget företag dröja med att lägga upp en strategi och steg för steg gå framåt. Vartefter du når fram till dina delmål kommer du att inse hur väl det hela fungerar.