164-6-1-allt-for-kontoret-kontorsmaterial

Det kostar pengar att driva ett kontor, och det är inte bara personalen som är dyr. Hyra av lokalerna, inredningen, kontorsmaterial och olika former av förmåner gör alla att budgeten tidvis sträcks till sitt yttersta. Därför försöker de flesta kontrollera och dra in på de områden där det är möjligt. Något som man vanligtvis satsar på är kontorsmaterial.

Till att börja med gäller det att hitta en bra återförsäljare som har rimliga priser. Ibland måste du ha en god kvalitet på papper och andra material, men detta är inte alltid fallet. Då kan det vara tillräckligt med något som är relativt billigt och kan därmed bli ett sätt att spara pengar på.

De bästa leverantörerna

Det finns olika möjligheter för att alltid ha tillräckligt med kontorsmaterial på plats. Dels kan du lagra det genom att köpa stora mängder samtidigt. Detta kräver dock att det finns plats på kontoret, samt att du har tillräckligt med pengar vid ett och samma tillfälle. Ett annat populärt alternativ är att beställa online eller ha en leverantör som regelbundet förser kontoret med det som behövs. E-butiken Kontorsvikingen säljer smart kontorsmaterial online.

Vanligtvis så är det flera olika sorters kontorsmaterial som behövs för att arbetet ska flyta på så smidigt som möjligt. Papper till kopieringsmaskinen och alla skrivarna är grundläggande, men här finns det verkligen möjlighet att spara pengar. Många har börjat vänja sig vid att inte skriva ut papper i onödan, framför allt med tanke på miljön. Att spara papper innebär att du sparar på skogarna, och även undviker föroreningar vid tillverkningen. I längden så lönar det sig också för kontoret, utgifterna minskar. Klicka här för att köpa kopieringspapper till ditt hem eller kontoret.

164-6-2-kontorsmaterial-papper-penna

Hålla ett öga på kontorets budget

Pengarna går ut lika fort som det kommer in. I alla fall kan det kännas som det ibland. Utgifterna växer till sig och du vet inte hur det kommer att sluta. De flesta kontor är inte så stora att de har råd att slösa, och sedan är det även en fråga om principer. För att kunna ha framgång som ett företag krävs det att intäkterna är högre än utgifterna. Ibland är det fråga om en balansgång där du måste minska utgifterna för att kunna se en högre vinst. Sveriges Radio rapporterar här om vikten av att hålla kostnaderna för kontorsmaterial på en rimlig nivå.

Det handlar mycket om att skapa goda vanor. Att inte bara köpa första bästa du hittar utan istället se dig omkring och hitta ett bra alternativ. Samtidigt måste de anställda informeras om hur de ska använda material. Kontorsmaterial har genom tiderna ansetts vara som en aldrig sinande källa, och i viss utsträckning är ju detta sant. Man måste ha vissa material för att kunna utföra uppgifterna så därför så fylls de alltid på. Däremot så är det verkligen oetiskt att förse sig själv med sådant som köpts in till kontoret. Expressen skriver i en artikel om att kontorsmaterial kan bli en dyr kostnad för företaget.

Kontorsmaterial måste inte bli dyrt

Det är alltså inte en självklarhet att det ska vara dyrt med kontorsmaterial. Ta dig tid att hitta en bra återförsäljare. Gärna en som levererar direkt till kontoret, kanske på ett avtalat roterande schema. Detta sparar inte bara pengar men även tid, en annan dyrbar del av arbetsplatsen. Skapa vanor som sparar material, utan att för den skull göra arbetet svårare för personalen. Uppmuntra alla att vara försiktiga och tänka på miljön, det kan vara en sporre när företagets ekonomi inte är det.

164-6-3-kontorsmaterial-spara-pengar

Många arbetsplatser återvinner material, precis som i de flesta hushåll idag. Papper och plast sorteras för sig själv och om man jobbar med vissa material så läggs de också i en speciell hög. Som med allt annat har detta sina för- och nackdelar. Uppfinnarna jobbar med att vända vissa nackdelar till fördelar, och att bidra till att denna återvinning fungerar bättre. Ny Teknik skriver här om kreativa sätt att skapa mer kontorspapper. Det är intressant att se hur processen med återvinning kan förenklas och samtidigt bli bättre.

En väl fungerande arbetsplats

Det kostar som sagt pengar att driva ett företag. Men för att allting ska fungera och personalen trivas så är vissa saker inte öppna för diskussion. Samtidigt så har många arbetsgivare gått ett steg extra och sett till att arbetsmiljön är inbjudande och rofylld. Allt detta är ett led i att öka produktionen, minska sjukskrivningarna och rent allmänt skapa bättre arbetsförhållanden.

Poängen här är att det kan kosta idag men löna sig i längden. För att kunna jobba på rätt sätt, utan allt för stora förseningar, så måste personalen ha de rätta materialen. Datorerna och skrivarna måste fungera, det är viktigt att det finns tillräckligt med pärmar för att sätta in alla papper, och så vidare.

Kontorsmaterial är därför något som måste finnas på plats. En del saker tar slut och måste hela tiden köpas in. Det handlar ofta om små detaljer som gör stor skillnad. Papper, pennor, kuvert, gem, etiketter och allt annat som behövs för att sortera eller förvara dokument och papper. Sedan finns det allt material som är viktigt för planering och fördelning av arbetsuppgifterna. Eller när det är dags för en konferens. Vare sig du anordnar den själv eller deltar i den så krävs det en viss utrustning för att kunna dra nytta av informationen.

Bra kontorsmaterial grunden för framgång

Företaget kanske inte går under om du inte väljer bra kontorsmaterial. Du kanske inte ser direkt att utgifterna blir allt större. Men detta är verkligen ett område där man kan spara mycket och som förtjänar en lite närmare blick. Du kan driva en verksamhet utan att köpa det allra dyraste kontorsmaterialet. Det går att ha en viss kontroll över tillgångarna så att personalen inte slösar eller, ännu värre, tar med sig materialet hem.

Samtidigt som du lägger upp en balanserad budget för kontorsmaterial så gäller det att väga kvalitet mot pris. I vissa sammanhang kan billiga saker inte vara ett bra val. De går sönder och därför måste man använda flera stycken. Eller så ger de ett dåligt intryck av företaget. Vissa dokument eller brev måste vara tryckta på tjocka, snygga papper, för att bara nämna ett litet exempel.

Men det viktiga här är att välja var du ska lägga ner lite extra pengar och var du kan spara. Detta är en pågående process som faktiskt fungerar i företagets alla delar. Samma princip kan användas i hemmet, det är inte bara på jobbet som man använder kontorsmaterial. Att hela tiden väga för-och nackdelar med valmöjligheterna och framför allt inte slösa. En balans som kan upplevas som jobbig i början men som ganska snabbt blir en god vana.

Kontorsmaterial för alla sorter

Alla jobbar på sitt eget sätt och har behov av olika material. Vissa saker är dock universella och kan ses på de flesta arbetsplatser. Som med allt annat är det viktigt att hitta en bra producent eller återförsäljare, gärna en som är tillmötesgående och hjälpsam. Allt som kan göra att kontoret fungerar bättre och att du slipper extra arbete. Någon som du kan lita på och som håller rimliga priser tillsammans med god kundtjänst. De finns där ute, antingen i sina butiker eller på nätet. Ta dig lite tid att välja noga, det kommer att löna sig i längden.