1006-1

Världens sätt att handla har förändrats totalt under de senaste åren. Många tycker tycker om att gå i butiker och det är alltid gott om dessa. Men allt fler väljer att handla på nätet. Det är både bekvämt och billigt. Du slipper åka långt för att hitta vad du vill ha, leta efter parkering eller betala bussbiljetten. I princip kan en person köpa allt de behöver online. Flera kända företag har därför valt att arbeta med e-commerce.

Det är inte fråga om att lämna ett sätt att sälja på till fördel för ett annat. Idag finns det flera renodlade nätbutiker som inte har någon fysisk försäljningspunkt. E-handeln har öppnat fantastiska möjligheter att komma in i affärsvärlden. För de redan etablerade, lite större företagen handlar det mer om att hänga med i utvecklingen. Du måste ha en fot online för att lyckas.

Bästa tipsen för e-handel

Det är nu inte bara att sätta upp en hemsida och börja sälja. Även om det kan vara första steget. Alla har en sajt idag, det är det minsta du kan göra. Det spelar ingen roll om du vill hålla på med e-handel eller inte, hemsidan måste vara snygg och uppdaterad. Om du sedan ska sälja från din sajt så gäller det att få folk att hitta fram.

Många gånger är det där som de flesta mindre e-handlar kämpar på lite extra. De har bra produkter men är inte så kända. Men det finns hjälp att få. Specialiserade företag som bara sysslar med att öka trafik och därmed också försäljning. De lär dig hur du konverterar, får kunderna att fullfölja sina köp. Du hittar deras hemsida här.

Att tjäna pengar kostar alltid en slant. Det är ju vad marknadsföring handlar om. Du måste investera något för att lyckas. Ibland kan det vara tid, som när du utnyttjar de sociala medierna för att marknadsföra dig. Det kostar ingenting rent monetärt, men kräver en stadig närvaro online. Så att betala en firma för att hjälpa dig konvertera och växa med din e-handel är egentligen en ganska naturlig del av branschen. Något som dock verkligen kan löna sig. Klicka här för att läsa mer om ecommerce.

1006-2

Komma igång med e-commerce

Många som idag har stora företag började lite smått med en ide’. De kanske hade en produkt som de ville sälja, eller ett koncept. Sakta men säkert så jobbade de upp sig och kom så småningom upp i miljonklassen. Andra har börjat smått och fortsätter att hålla sig på en jämn nivå. De har en stadig inkomst som tillåter dem större frihet att göra vad de vill. Kanske bo i ett annat land, allting sköts ju online ändå. Mycket beror på vad du vill få ut av det hela.

Möjligheterna finns där, resten är upp till dig. Detta är en utmaning som ganska många tagit tag i. Det är intressant att se de som såg internets potential för många år sedan och satsade på den. Deras produkter finns idag tillgängliga i många länder. Internetworld skriver i en artikel om kvinnor inom ecommerce. Ibland kan det verka som att e-handeln är en manlig sport. Men det finns många svenska kvinnor som har lyckats mycket bra med olika projekt på nätet. En del av dem har blivit ledande inom denna affärsgren, en inspiration för andra som vill göra något liknande.

Kombinera olika former av handel

De stora företagen har idag minst en dubbel form av handel. Dels har de sina vanliga butiker. En del har haft verksamhet i över 100 år, och är fortfarande framgångsrika. Men för att kunna klara av det har de flesta idag också en nätbutik. Vissa har exakt samma produkter som i den vanliga butiken, andra har valt att göra näthandeln något annorlunda. På detta sätt kan de ge sina kunder ett bredare urval och därmed öka sin handel. Expressen skriver här om hur kända klädmärken arbetar mycket med ecommerce.

Att handla från din dator eller mobil börjar bli normen. Inte bara hos en yngre generationen som vuxit upp med sina elektroniska enheter. Många äldre tycker det är skönt att slippa bära matkassar och annat tungt när de kan få det levererat direkt hem. Bara du kan använda en dator eller surfa på mobilen så går det snabbt att shoppa vad som helst. Det här har alla stora företag insett, och det är därför som de nu erbjuder flera möjligheter till sina kunder.

Viktigt med e-handel

Vissa saker kommer aldrig att bli omoderna. E-commerce är en av dessa. I alla fall är det vad experterna förutspår. Bland annat kan de säga detta för att bra saker brukar stanna kvar. De kan utvecklas och förfinas, men de glöms inte bort. Dagens e-handel är bättre och säkrare än den en gång var. Och kommer helt säkert att gå framåt ännu mer. För folk vill kunna handla på nätet. Det är så bekvämt att ingen vill vara utan det.

En annan fördel med e-handel är att konkurrensen ökar. För nu kan kunderna handla från andra länder eller orter om de vill. Lite som postorderkatalogerna som fortfarande har sin plats i samhället. Men idag har det utvecklats och blivit så mycket mer. Men det är inte alla länder eller företag som har samma regler om frakt och retur. I Sverige är det reglerat genom lagen, men det lönar sig ändå att läsa det finstilta.

1006-3

Hitta balansen inom handel

Det är inte alltid så lätt att hitta en balans i allt det innebär att driva en verksamhet. Du kan förutspå vissa saker eller läsa analyser. Men det är i grund och botten fråga om vanliga människor, vilket innebär att trenderna kan variera. Hur du tacklar det kan bero på vilken bransch ditt företag är verksamt i, men även vad du har för mål.

Helt klart är e-handel något som alla bör ta på allvar. Stora företag har valt att kombinera sina butiker med e-handel, m-handel och andra sätt som är vanliga idag. Det lönar sig att ge kunderna flera olika möjligheter. Framför allt lönar det sig att vara aktiv inom e-commerce. Det är en trend som inte försvinner.