26-6-1-konverteringsoptimering

Det gäller att planera noga för att lyckas här i livet. I privatlivet så kanske det inte alltid går att göra detta, men för ett företag så är det grunden för framgång.  Du måste veta vad du håller på med och vad som ska till för att företaget ska gå framåt. Ingen vill misslyckas i affärer, det kan vara förödande både för din ekonomi och självkänsla. Med en god kännedom om branschen och hur den fungerar så har du redan en stor fördel.

Strategi och konverteringsoptimering är två uttryck som alla bör känna till. I alla fall de som driver nätbutik av någon form. Istället för att använda dyrbar tid och andra resurser på sådant som inte är allra viktigast så kan en strategi göra dig mer effektiv. Optimering av flera olika slag är en vanlig del av att jobba på nätet. Något som du helt enkelt inte kan klara dig utan. Därför är det istället en konst som du bör lära dig att utnyttja på allra bästa sätt.

Optimering och konvertering

Det låter nästan som något religiöst, men istället så har det att göra med att få besökarna till att gå ytterligare ett steg i rätt riktning. Sökmotoroptimering gör så att folk hittar fram till din butik. Du kan steg för steg klättra upp för listorna och till sist kanske ligga högst upp på sökresultaten. Konverteringsoptimering är något liknande, men innebär att du anpassar dina sidor för att få besökarna att konvertera eller förvandlas till kunder. Vad är en bra konverteringsgrad för E-commerce egentligen? Dexter.agency skriver om ämnet i blogginlägget ”Good conversion rate for ecommerce”.

Det finns mycket att vinna på att lära sig mer om konvertering och optimering. Många gånger kan det vara bäst att få professionell hjälp, att kontakta en firma som är specialiserade på allt som har att göra med e-handel. Som vet hur du får besökarna att ta steget fullt ut och köpa de produkter eller tjänster som du har att erbjuda. Vill du komma i kontakt med Marcus eller Joris på Dexter.agency kan du göra det via länken: https://dexter.agency/contact.

26-6-2-konvertering-optimering-landningssidor

Väl fungerande landningssidor

En sajt kan ha flera landningssidor, det är inte bara den främsta hemsidan som är viktig. När du lägger ut länkar eller annonser så kan du styra vart besökarna ska komma. Dessa landningssidor måste vara optimerade eller förberedda på allra bästa sätt för att ta emot dem. Ibland kan poängen med dessa sidor vara att de ska köpa en speciell produkt. Eller så vill du att de ska lämna sina kontaktuppgifter för att få nyhetsbrev eller ytterligare erbjudanden. Allt detta är en del av att bygga upp dina kundkontakter och öka din försäljning. Dagens Media skriver här om att konverteringsoptimering är en av de hetaste trenderna under 2017.

Det är alltså uppenbart att dessa landningssidor måste vara strategiskt utformade. Bland annat så innebär detta att de ska vara lätta att använda och ladda snabbt. Folk blir snabbt uttråkade, speciellt om du inte har något extremt unikt att erbjuda. Och de flesta nätbutiker kanske är personliga och har sina egna fördelar, men helt unika butiker är det ont om. Därför gäller det att få besökarna att trivas, att de ska vilja stanna kvar och gärna gå vidare på sajten.

Optimera din hemsida

Förutom att det tekniska måste fungera ordentligt så bör du också uppmuntra besökarna till handling. Det ska vara tydligt var och hur de kan beställa, betala och få sina saker. Gärna en tanke om varför de bör beställa från just dig också. Men det faktum att de redan hamnat på din sajt är en antydan om att de kanske är intresserade. Göteborgs Posten skriver nu om hur du får bättre koll på webbkunden. Läs mer och lär dig hur här.

Det viktiga är att komma underfund med vad kunderna önskar, inte vad du själv vill göra eller förmedla. Försök se dina produkter eller tjänster med en utomståendes ögon. Vem skulle vilja ha dessa? Hur kan du presentera dem på allra bästa sätt? Ibland så kanske det kunderna vill ha inte är direkt relaterade till dina produkter, och då måste du inkludera även detta på sajten. Det handlar alltså mycket om att känna sina kunder och ha en ide’ om hur de tänker och tycker.

Ha koll på din sajt

Det finns bra verktyg för att ha en någorlunda kontroll över din sajt och vilka sidor som fungerar bäst. Bland annat så använder man sig ofta av A/B kontrollen. Du gör två liknande sidor, men med vissa olikheter. Sedan prövas båda sidorna och du ser vilken som fungerar bäst. Egentligen är konverteringsoptimering en fråga om att hela tiden se över dina sidor, justera designen eller budskapet och sedan testa om och om igen om det är bra.

Det är ofta en fråga om att samla in data och sedan kunna tyda den. Med hjälp av bra verktyg och kanske en specialiserad firma så kan detta vara nyckeln till en lyckad e-handel. Lyckade affärer kommer inte till av en slump. De är ett resultat av noga uttänkta strategier och en hel del hårt arbete. Att känna sina kunder tar tid och även att bygga upp snygga sidor som de kan trivas på. Men när du har framgång med ditt företag så är allt detta arbete väl värt ansträngningen. Strategisk konverteringsoptimering är nyckeln till lyckade affärer skriver Internetworld här.

26-6-3-strategi-konvertering-forsaljning

Gå framåt med en bra strategi

Helt klart kan du inte bara luta dig tillbaka och vila när du hittat en strategi som fungerar. Alla vet hur åsikter och vanor går upp och ned. Vad som är populärt idag kanske inte alls är lika attraktivt imorgon. Vissa fundamentala behov och önskningar förblir mer eller mindre de samma. Men annars så gäller det att hela tiden hänga med i utvecklingen. Helst ligga ett steg före och vara en drivkraft bakom nyheter.

Allt detta kräver mycket data och kunskap. Du måste känna till din marknad, ditt samhälle och framför allt dina kunder. Först då kan du lägga upp en strategi som fungerar, en som verkligen kommer att leda till mer försäljning och kunder. Hela poängen med att driva verksamhet är att tjäna pengar. Väldigt få lägger ner så mycket möda och tid bara för att de tycker det är kul.

Men även ett jobb kan vara roligt. Det är intressant att lära sig mer om optimering och konvertering. Att hålla noga koll på all data och siffror för att se vad som fungerar. Se vad som fungerar och hur företaget går framåt. Allt detta kan ge en riktig känsla av tillfredsställelse. Förutom att du kommer att ha tillräckligt med pengar i plånboken.