Trivsel på arbetsplatsen kan inte nog understrykas. Det är något som de flesta vid det här laget har insett och många arbetsgivare gör vad de kan för att ta hand om sina anställda. De ger dem olika former av förmåner eller bonus. Samtidigt så är det viktigt att tänka på den psykiska sidan. Att det inte ska finnas någon form av mobbning. Sunda arbetsförhållanden är ett måste, något som alla har rätt till. 

Ibland så fungerar det inte riktigt som det ska. Du kan ha situationer där någon talar illa om andra, en kollega som fryses ut eller på annat sätt upplever att inte vara önskvärd. Eller så är det arbetsgivaren som handlar på fel sätt. Som antingen utövar påtryckningar eller rentav avskedar personal, trots att de inte har brutit mot några regler. Då kan det vara bra att ha en duktig jurist vid sin sida. Någon som kan tyda lagen och hjälpa dig få upprättelse.  

Rätten att öppna munnen

Det finns ingen som helst anledning till att någon ska lida. Att inte alla ska ha det bra, både på jobbet och i hemmet. Därför har alla också ett ansvar för att det ska ske. Dels genom att behandla alla på ett korrekt sätt. Att göra vad du kan för de som är under dig på arbetsplatsen, eller beroende av dig på andra sätt, inte har någon orsak till att klaga. 

I tillägg så har de som jobbar inom vissa yrken ytterligare ett ansvar. Det handlar om rätten att öppna munnen. Att anmäla misstankar om missförhållanden av olika slag. Bland annat så inkluderar detta vårdpersonal och socialarbetare. De kommer ofta folk in på livet och kan se sådant som andra inte märker. Ett barn som är i farozonen för misshandel eller försummelse. En äldre person som kanske blir lurad på sina pengar.

Ibland kan problemet uppstå på själva arbetsplatsen. Du ska inte behöva tveka innan du rapporterar något som du tycker verkar misstänkt. Tyvärr har det varit situationer där de som sagt ifrån råkat illa ut. Men då vände de sig till rätt firma, och fick hjälp. Se hur RiVe hjälpt till med missförhållanden i Hedemora kommun.

Allt är inte över

Andra gånger kan det vara så att du hamnat i en situation som är svår att ta sig ur. Skulderna växer, och du vet inte vad du ska ta dig till. Det är inte säkert att allt är ditt fel, och därför bör du vända dig till en advokat. De kan se vad som kan göras praktiskt, för att det inte ska bli värre. Läs mer om fallet där RiVe räddade åkeri från att gå i konkurs tack vare kreativa lösningar. 

Det är alltid bäst att anlita någon med kompetens och erfarenhet. Alla har sitt område, där de är experter. Om du har problem som har att göra med din arbetsplats så bör du vända dig till en jurist. Helst någon som specialiserat sig på arbetsrätt och som vet vad det hela handlar om. Du har ofta fler utvägar än du tror, och de kan hjälpa dig komma fram till en realistisk lösning. 

I det här fallet så var det en helt ny struktur av verksamheten. Juristerna visste vilka regler som gällde och vad verksamheten hade för alternativ. Det kanske inte var det roligaste att behöva säga upp så många anställda, men det var det enda som fungerade. När det helt plötsligt kommer en pandemi så måste du börja tänka i nya banor. Eller anlita någon som klarar av att göra det. 

Lagens långa arm täcker arbetsplatserna

Det finns flera lagar som reglerar arbetsförhållanden. Sverige är känt för sin långa och brokiga historia med fackföreningar. Tidvis har det varit hårda kamper, men det har lett till en väl avrundad arbetssituation. Nu för tiden är det mesta täckt av de lagar och avtal som finns. Det gör att alla parter kan slappna av lite, för det är ju bara att följa det som lagen säger. 

Samtidigt så har nya förhållanden uppstått och det är alltid viktigt att uppdatera lagboken. Men det är inte så lätt som det låter. Alla parter måste återigen komma överens och det går inte alltid så smidigt. Risk för kris hos regeringen berättar DN här efter LAS-förhandlingar kraschat. 

Nya tag är viktiga, men det gäller att vara praktisk. Hur du kommer fram till en lösning som alla kan acceptera är något som experterna sliter med. Jurister och politiker jobbar hårt för att komma överens, alla har något att säga och sina egna intressen att bevaka. 

Trivsel på jobbet

Det är alltså flera faktorer som spelar in när det kommer till sunda förhållanden på arbetsplatsen. Du har dina rättigheter, de avtal som säger att vissa saker bara är på ett visst sätt. Ingen ifrågasätter till exempel rätten till ett visst antal veckors semester. I många länder så har de färre dagar, en del har inte mycket mer än ett par veckor om året. 

Lagen säger också att alla ska behandlas lika, det vill säga med respekt. Du kan ha en viss position, grundat på din utbildning. Men det betyder inte att andra är mindre värda. Det talas mycket om stämningen på arbetsplatsen, just för att den är så viktig. En del företag gör personlighetstest innan de nyanställer. Tanken är att de ska få personal som passar ihop och kan jobba som ett team. 

Du kan inte avskeda de anställda hur som helst, det är också täckt av lagen. Därför är det viktigt att vara försiktig eller noggrann när du anställer. Försök att få medarbetare som kan bidra till trivseln på jobbet, förutom de uppgifter de har att fullfölja. 

När något går fel

För det mesta så fungerar det. Jobbet flyter på, folk börjar och slutar på en arbetsplats. Men ibland så slår det slint. Det kan vara en orättvis uppsägning. Eller i alla fall tycker den anställda att det har blivit fel. Något som är vanligare än de flesta tror är att jobbet försvunnit när du kommer tillbaka efter mammaledigheten. Men det kan också vara som i fallet med Lex Sarah fallet, där socialarbetarna fick problem när de sa ifrån om missförhållanden. 

Till din hjälp har du då experterna på arbetsrätt. De kan dessa lagar utan och innan. Helt säkert har de ett starkt grepp om vad de nya lagarna kommer att innebära, och hur de ska tillämpas. Därför kan du känna dig säker med dem vid din sida. Har något gått fel kan de hjälpa dig rätta till det. Vid uppsägning kanske du inte vill ha tillbaka just den anställningen. Men helt klart någon form av kompensation. Låt dina jurister ta hand om dig.